söndag 31 januari 2010

Alkohol!

Det är verkligen inte lätt att vara motståndare till alkohol. Alkohol är ju en helt legitim drog, vilket jag tycker är helt sjukt egentligen. Hur mycket skada gör alkoholen i samhället? Jo om ingen drack alkohol så skulle det inte finnas så mycket misshandel, Det skulle inte ske lika många våldtäckter, det skulle inte begås lika många brott, många barn skulle få en tryggare uppväxt, den psykiska ohälsan skulle minska mm mm mm. Det finns så mycket baksidor med alkoholdrickandet men ändå så förskönar nästan alla jag pratar med effekterna av alkohol. Tänk vad livet skulle vara TRÅKIGT utan alkohol!!!! JAG kan inte förstå denna tanke eftersom jag själv inte har några problem att varken gå på fest eller ha roligt nykter. Men att man kan rättfärdiga alkoholdrickandet med att " JAG är alltid glad när jag dricker" eller "JAG har aldrig gjort någon illa när jag varit full". Nähä men vad bra då!!!!! Det innebär väl inte att ingen annan INTE gör det. Då kan det vara helt okej med heroin också så länge inte JAG gör någon illa.

Jag är inte helnykterist, dricker kanske knappt en gång om året, känner inget dåligt samvete över det. MEN jag önskar att debatten kom upp lite oftare och att folk kunde tänka till ibland och inte hela tiden försvara alkoholens existens. Vad tycker ni??????

Ulrica/Dotter till en alkoholist.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Mycket bra skrivet och man börjar fundera plus att man känne rigen säg=)
    jag är en utav dem som skulle svara att alkohol är ingen fara för mig för jag vet var gränsen går osv men va fan allt handlar ju inte om en själv utan vad den för med sig för nåt,precis som du skriver våldtäckter,misshandel och barn som far illa och det är alldeles för många som gör.
    kommer gå in här ofta och läsa =)ha det gått kram

    SvaraRadera
  2. Anledningen till att en "drog" som alkohol är tillåtet i samhället är att den är så djupt rotad i vår kultur, så att samhället skulle inte klara av att göra den illegal. Skulle alkohol vara något som "man kom på" nu så skulle det aldrig bli legalt, just med tanke på det som du skriver. Jag personligen både gillar och ogillar alkohol, men det är väl som med det mesta här i livet - allt har två sidor. mat, träning, jobb, relationer, godis. Däremot kan jag inte sluta förundras över varför det är så många som gång på gång "dricker för mycket" men inte visar någon tendens till bättring, ligger detta i alkoholen eller i människans natur???

    SvaraRadera
  3. Håller med dig! Alkohol gör ingen glad i längden. Är som du tycker att man kan ha minst lika roligt utan alkohol och mna mår så mycket bättre utan den , framför allt dagen efter!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna! Anledningen till mitt inlägg var bara att få folk att tänka till. Jag inser såklart att alkoholen inte kommer att förbjudas, även om jag inte skulle gråta om så hände :). Jag önskar bara att vettet inte försvann ut, när alkoholen kom in i kroppen. Det skadar ju faktiskt inte att tänka efter ibland och känna lite empati för alla därute som faktiskt mår skit pga alkoholen. Kram på er!!

    SvaraRadera