torsdag 18 mars 2010

Föräldraskap!!!

Detta är MIN åsikt och jag säger inte att det ÄR den rätta. Jag anser att jag är föräldern i familjen och jag bestämmer. Mina barn har självklart rätt att uttrycka sina åsikter om saker och vi diskuterar mycket. MEN det är vi föräldrar som tar beslutet i familjen. Jag tycker att man ska umgås med sina barn och göra roliga saker, kolla på film, leka, gå och shoppa, fika, åka pulka mm mm. MEN jag är inte deras bästa vän, utan jag är deras ledsagare som ska lära dem om livet och vårda dem, så att de förhoppningsvis kommer ut i samhället som bra människor.

Och i den rollen så tycker inte jag att jag gör dem en tjänst om jag låter dem kolla på våldsfilmer för tidigt, jag tycker inte jag gör dem en tjänst om jag låter dem spela våldsamma dataspel, jag tycker inte jag gör dem en tjänst som köper dem pistoler och svärd att leka att man dödar någon med, jag tycker inte jag gör dem en tjänst om jag låter dem ha fest och dricka sprit vid femton års ålder, bara för att de ändå kommer dricka. Jag tycker inte jag gör dem en tjänst som låter dem pierca sig och tatuera sig innan de är myndiga, och förhoppningsvis DÅ förstår vad de vill med sin kropp, bara för att jag vill vara coola morsan och deras bästa vän.

Jag hoppas jag gör dem en tjänst genom att varje dag tala om att jag älskar dem och förklarar varför jag fattar mina beslut på det sätt jag gör. Jag tycker jag gör dem en tjänst när jag ringer till deras kompisars föräldrar när de ska sova över. Jag tycker jag gör dem en tjänst när jag säger att, ska man till metropol så skjutsar jag och hämtar. Jag tycker jag gör dem en tjänst genom att sätta regler och gränser.

Jag är inte så naiv att jag inte tror att mina barn inte kommer dricka innan de är 18 år bara för att jag säger att de inte får. Jag är inte så dum att jag tror att de inte kommer ljuga för mig eller göra saker som de inte får. MEN jag tänker inte tillåta saker bara för att "alla andra får" eller ge mina barn sprit bara för att de säkert kommer dricka ändå etc etc..

Jag älskar mina barn över allt annat i världen och jag vill bara vara den bästa mamman. MEN jag tänker inte vara det genom att tillåta vad som helst. Jag är ganska övertygad över att dagens våld och ungdomarnas dåliga respekt för andra kommer utav filmer, dataspel, och alldeles för slapphänta föräldrar.

Detta är MIN åsikt......

3 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur du tänker och jag anser att det är ansvartsfullt. Jag har själv många bestämda åsikter om vad som kommer gälla för mina barn och jag hoppas att det inte är omöjligt för mig att stå fast vid mina åsikter. Men jag förstår att det i måååånga situationer kan vara svårt, men det är väl meningen att man ska växa in i sitt föräldrasakp.

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivet!!! Huvudet på spiken liksom. Det du skriver är så rätt och jag hoppas att fler tänker som du!

    SvaraRadera
  3. Så klok du är Ulle! Jag tror jag borde komma över å låna alla dina böcker du läser, jag behöver inspiration och känner att allt det du skrev, det är så jag oxå vill vara. Men jag vet ju inte hur jag ska gå till väga, och kan inte ens uttrycka mig som du just gjorde...

    SvaraRadera