måndag 29 mars 2010

Piroger!

I eftermiddags så bestämde jag mig för att göra köttfärspiroger. Kollade in lite recept och fastnade för ett. Toppenrecept på degen blev det, var super att baka med. Jag hade bara köttfärs med vitlök, peppar, salt och oregano som fyllning. Men nästa gång ska jag prova, bacon purjolök och ost i. Man kan även ha bladspenat, fetaost, soltorkade tomater, skinka, ost mm.
Här kommer receptet på degen.

150gr margarin
3dl mjölk
2 ägg
1pkt jäst
salt
ca 1L mjöl

Smält margarinet och häll i mjölken värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och häll över degvätskan. Blanda i ägg, salt och mjöl, jag körde i assistenten. Jäs degen i ca 30 minuter. Dela degen i 16 delar och kavla ut degen till en rund cirkel. Lägg på fyllning och vik ihop degen. Gaffla i kanten. Låt jäsa 15 minuter. Pensla med ägg och mjölk. Grädda i 225 grader i ca 10-15 minuter. Såhär såg mina piroger ut när de var klara.....


2 kommentarer:

  1. Superfina! Har varit jättesugen på att göra piroger länge men aldrig gjort det så har saknat ett recept som man vet fungerar. Men nu har ju du testat så nu är det ju bara att tuta och köra! Perfekt att ha i frysen också :) Tack :D

    SvaraRadera
  2. Åh, de ser ju ut som ett proffs gjort dem! Dett måste testas nångång :)

    SvaraRadera